Komplexní zajištění inženýrské činnosti ve výstavbě
Technický dozor investora (TDI) či stavebníka (TDS) nebo také objednatele stavebního díla (tzv. investora) zajišťuje v průběhu realizace stavby a po jejím dokončení výkon některých specifických činností spojených s kontrolou kvality prováděné stavby a to dodržení souladu stavby (díla) s příslušnými technologickými a pracovními postupy, projektovou dokumentací, ČSN EN, zákony a závaznými vyhláškami a v neposlední řadě soulad s uzavřenou smlouvou o dílo.
V současné době zaměstnává společnost celkem 5 pracovníků vykonávající činnost technického dozoru investora (či stavebníka) z nichž 3 jsou současně i vyškolení pro provádění koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi (Koordinátor BOZP).
Společnost má stálý okruh externích spolupracovníků, s kterými spolupracuje při zajišťování činností tak, aby námi převzaté úkoly byly vždy bezezbytku splněny v čase i v kvalitě. Nepominutelná je dlouhodobá spolupráce s externí právní kanceláří.
Základními předpoklady, které musí splňovat každý zaměstnanec společnosti i externí spolupracovník, jsou dokonalé organizační schopnosti, schopnost jednat se zákazníky, samostatnost při organizaci práce a vysoká profesionální odborná zkušenost s prací technika pro příslušnou zajišťovanou činnost. U nových pracovníků jsou tyto schopnosti důsledně ověřovány a pokud je nesplňují, je jejich činnost u společnosti ukončena. Od roku 2001 pravidelně přijímáme absolventy střední a vysoké školy, kteří u nás získají praxi. Tím si vychováváme vlastní odborné pracovníky, kteří jsou od začátku své profesní praxe se společností spojení, naučí se hájit a respektovat principy naší práce a ctít přání zákazníka.
V organizaci práce je kladen důraz na rozdělení úkolů s osobní odpovědností jednotlivých pracovníků při vzájemné informovanosti o problémech tak, aby v případě potřeby byli vzájemně zastupitelní.
Počet technických dozorů ve společnosti je dán počtem zajišťovaných staveb, přičemž na jednoduchých stavbách malého rozsahu se předpokládá občasný stavební dozor, u větších a náročnějších staveb pak jeden stálý stavební dozor pro každou jednotlivou stavbu.
Podle povahy a rozsahu zakázky, kterou nám investor zadá, zajišťujeme činnost odborných dozorů pro technologické dodávky, profesně podle povahy technologické dodávky prostřednictvím externích spolupracovníků.
Pro zajištění dozoru odborných profesí využíváme práce občasných dozorů jednotlivých profesí, které najímáme formou vedlejšího pracovního poměru nebo subdodavatelsky. Pro speciální profese máme okruh osvědčených pracovníků, se kterými při provádění inženýrské činnosti úspěšně spolupracujeme. Společnost má uzavřenu trvalou smlouvu o spolupráci s externím právníkem, geodetem a auditorem jakosti.
Specifické činnosti TDI spojené s kontrolou kvality při provádění stavby
Výkon TDI zahrnuje zejména zahrnuje zabezpečení aktualizace smluvních vztahů v průběhu realizace stavby, koordinaci prací a dodávek (příp. mezi přímými zhotoviteli), organizační zabezpečení povinností zhotovitele stavby při individuálním a komplexním vyzkoušení částí či celku díla a účast na těchto zkouškách.
Výkon TDI dále zahrnuje:
- zabezpečení zahájení stavby (předání staveniště včetně vymezení podmínek provozu staveniště, předání základního směrového a výškového vytýčení stavby zhotoviteli stavby) a plynulého pokračování prací na stavbě;
- kontrolní činnost při provádění stavebních prací a realizaci provozních souborů dle potřeby se zaměřením zejména na plnění kvalitativních a ostatních podmínek smlouvy o dílo na zhotovení stavby a závazných norem a předpisů;
- kontrola dodržování harmonogramů, lhůt výstavby a rozpočtové kázně zhotovitele stavby;
- kontrola a plnění podmínek územního rozhodnutí, stavebního povolení a dalších závazných dokumentů pro výstavbu;
- zpracování podkladů pro kontrolní dny stavby včetně zpracování zápisů;
- organizace kontrolních dnů stavby;
- porady a účast na jednání orgánů investora;
- spolupráce s pracovníky generálního projektanta a se zhotovitelem stavby při provádění nebo navrhování opatření na odstranění případných vad projektu;
- kontrola faktur a zálohových listů a to způsobem stanoveným investorem;
- kontrolu podkladů zhotovitele stavby pro fakturování z hlediska věcné náplně podle skutečně provedených prací, kontrola dodržení podmínek fakturace dle uzavřených smluv s potvrzením správnosti svým podpisem;
- sledování souladu provedených a fakturovaných prací s položkovými rozpočty jednotlivých stavebních objektů nebo provozních souborů a s celkovým rozpočtem stavby;
- kontrolu evidence o čerpání rozpočtu (ve finanční i věcné skladbě) a v souvislosti s tím vypracování návrhů na zpracování doplňků rozpočtu zhotovitelem stavby, jejich předkládání se svým vyjádřením investorovi;
- kontrola těch částí dodávek, které budou v dalším postupu zakryté nebo se stanou nepřístupnými, zapsání výsledků kontroly do stavebního deníku;
- kontrola provádění předepsaných a dohodnutých zkoušek materiálů, konstrukcí a prací, kontrola jejich výsledků a dokladů, které prokazují kvalitu prováděných prací a dodávek (certifikáty, atesty, protokoly apod.);
- kontrola vedení stavebních a montážních deníků v souladu s podmínkami uvedenými v příslušných smlouvách;
- kontrola technologických postupů dle platných ČSN či jiných předpisů;
- kontrola dodržování všech podmínek a termínů smlouvy o dílo a prodávání návrhů na uplatnění majetkových sankcí vůči zhotoviteli stavby včetně písemného zdůvodnění;
- kontrola dodržování zásad ochrany životního prostředí;
- organizační zajištění přípravy k předání a převzetí stavby a vlastního přejímacího řízení, včetně zajištění protokolů, atestů, revizních zpráv, písemností a dalších dokladů souvisejících s realizací stavby, jejím uvádění do provozu, zkouškami a měřeními od zhotovitele stavby v rozsahu smlouvy o dílo, oponentura programů zkoušek při individuálních a předkomplexních zkouškách, při komplexním vyzkoušení při předání a převzetí jednotlivých provozních souborů a stavebních objektů stavby v rozsahu plynoucím z uzavřených smluv;
- kontrola vyklizení staveniště zhotovitelem stavby;
- kontrola odstraňování vad a nedodělků, zjištěných při přebírání v dohodnutých termínech;
- zabezpečení činnosti a spolupráce s odpovědnými geodety (vyhl.č. 200/1994 Sb.);
- kontrola a odsouhlasení správnosti dokumentace skutečného provedení stavby a zabezpečení jejího případného doplnění a její archivace;
- účinná spolupráce s dotčenými orgány a organizacemi v celém průběhu realizace stavby;
- zastupování investora v případných sporech před soudy v záležitostech vyplývajících ze závazkových vztahů, pokud investor o tuto činnost požádá;
- spolupráce s investorem při uplatňování požadavků, vyplývajících z kolaudačního řízení;
TDI při zabezpečování činností vždy postupuje s odbornou péčí. Svoji činnost uskutečňuje v souladu se zájmy investora a a podle jeho pokynů, zápisů a dohod oprávněných pracovníků a v souladu s vyjádřeními a rozhodnutími dotčených orgánů a organizací.